مالیات در آلمان

مالیات در آلمان

مالیات در آلمان

مالیات در آلمان

دولت ها برای ارائه خدمات و احداث زیرساخت ها برای شهروندان خود نیازمند درآمد هستند که یکی از این منابع درآمد، مالیات می باشد. در کشور آلمان مالیات از درآمدهای اصلی دولت به حساب می آید. آلمان یکی از کشورهای موفق در اخذ مالیات و صرف آن به نفع شهرواندان خود می باشد. در سیستم مالیاتی آلمان تحت عناوین مختلفی مالیات اخذ می گردد که تعدادشان به 40 نوع می رسد. مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات کلیسا، سهم بیمه اجتماعی، مالیات بر ارث، مالیات بر املاک و ... از جمله این مالیات ها می باشند. سیستم مالیاتی آلمان همچون کشورهای غربی با ایران تفاوت بسیاری دارد. به همین جهت برای افرادی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند، آشنایی و داشتن اطلاعات در خصوص مالیات ها در آلمان، امری ضروری است. در این مطلب به بررسی سیستم مالیاتی آلمان، انواع مالیات ها، چگونگی محاسبه مالیات، تخفیف ها و معافیت های مالیاتی خواهیم پرداخت.

 قوانین مالیات در آلمان

در آلمان همچون سایر کشورهای اروپایی، مالیات ها براساس عدالت اجتماعی و بدون اعمال فشار اقتصادی بر افراد اخذ می شود. این امر بدین معنی می باشد که افراد با درآمد بالاتر مالیات بیشتری می دهند و افرادی که توانایی پرداخت یکجا مالیات را نداشته باشند، می توانند به صورت اقساط مالیات را بپردازند.

به تمامی افراد شاغل و یا کارفرمایان در آلمان، یک کد مالیاتی (Steuerliche Identifikationsnummer) تعلق می گیرد که این کد یک عدد 11 رقمی می باشد. همچون شناسه ملی، این شناسه برای هر نفر یکتا بوده و معرف وی در نظام مالیاتی آلمان می باشد. بنابراین برای ارائه گزارش مالیاتی و پر کردن اظهارنامه مالیاتی از این شناسه استفاده می گردد. برای دریافت شناسه مالیاتی راه های متنوعی وجود دارد؛ اگر متقاضی کارمند اداره و یا شرکت بوده، می تواند توسط کارفرمای خود شماره مالیاتی را دریافت کند و در صورتی که به صورت خود اشتغال دارای درآمد می باشد، می تواند با مراجعه به اداره مالیات منطقه با ارائه اطلاعات محل زندگی خود این شناسه را دریافت کند.

قوانین مالیاتی

همانطور که گفته شد قوانین مالیاتی در آلمان به صورتی وضع شده اند که عدالت اجتماعی در کشور برقرار گردد و شهروندان این کشور نیز احترام بالایی برای این قوانین قائل هستند. به همین دلیل عدم پرداخت مالیات و یا فرار مالیاتی در آلمان، جریمه های سنگینی به دنبال خواهد داشت. علاوه بر جریمه های مالی، حبس در زندان از 6 ماه تا 10 سال و اخراج از این کشور ازجمله عواقب فرارهای مالیاتی می باشد.

آلمان مانند بسیاری از کشورها، انواع کسورات را مجاز دانسته و می تواند تخفیفات مختلفی را بر بدهی های مالیاتی اعمال نماید. برای بهره مندی از این مزایا باید اظهارنامه مالیاتی سالانه را تکمیل نموده و ارائه کنید. همچنین از سال 2020 میلادی افرادی که در خانه خود مشغول به کار هستند، می توانند پاداش مالیاتی حداکثر تا 5 یورو در هر روزکاری و تا سقف 600 یورو در سال دریافت نمایند.

انواع مالیات ها در آلمان

در سیستم مالیاتی آلمان تحت عناوین مختلفی مالیات اخذ می گردد که تعدادشان به 40 نوع می رسد. همچنین هرنوع از این مالیات ها روش های محاسبه و پرداخت مرتبط با خود را دارا می باشند. در ادامه به مهمترین انواع مالیت در آلمان می پردازیم:

مالیات بر درآمد در آلمان

مطابق با قوانین آلمان اشخاصی که به نحوی درآمد دارند، باید مالیات بردرآمد را بپردازند. این مالیات برای کارمندان شرکت ها به طور مستقیم از حقوق ماهیانه توسط کارفرمایشان کسر شده و توسط شرکت به اداره مالیات پرداخت می شود (Lohnsteuer). بنابراین حقوق بگیران شرکت ها مالیات بردرآمد خود را ماهانه پرداخت می نمایند و دیگر نیازی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در این خصوص ندارند. علاوه بر افراد شاغل در آلمان، کلیه افرادی که علاوه بر حقوقشان درآمدی از طریق سرمایه گذاری در آلمان، استارت آپ کسب و کار، مستمری، اجاره بها، خرید و فروش سهام و ... دارند، می بایست مالیات بپردازند.

مالیات بر درآمد آلمان

میزان مالیات پرداختی با توجه به حقوق افراد و محل قرارگیری در 6 کلاس تعریف شده متفاوت می باشد. افرادی که حقوق بالاتری دارند باید مالیات بیشتری پرداخت نمایند. در جدول زیر میزان حقوق دریافتی و مقدار مالیات پرداختی مشخص شده است:

حقوق سالیانه افراد مجرد (یورو)

حقوق سالیانه افراد متاهل (یورو)

مالیات بر در آمد

از صفر الی 9744

از صفر الی 19488

0

 از 9744 الی 57918

 از 19488 الی 115836

14 – 42 %

 از 57918 الی 274612

 از 115836 الی 549224

42 %

بیشتر از 274612

بیشتر از 549224

45 %

 

کلاس

طبقه بندی کلاس های مالیاتی (Steuerklasse)

I

افراد مجرد

II

افراد  مجرد دارای فرزند که حق فرزند دریافت می کنند

III

افراد متأهل با همسر بیکار – افراد متأهل که همسرشان در یک سال اخیر فوت شده

IV

افراد متأهل هردو شاغل

V

افراد متأهل که خود در کلاس IV قرار گرفته و همسرشان در کلاس III می باشد

VI

افرادی که چندین حقوق در ماه از بیش از یک کارفرما دارند.

 

مالیات " هزینه همبستگی" آلمان

این نوع مالیات برای تأمین هزینه های ادغام ایالات آلمان شرقی سابق وجود دارد. در صورتی که درآمد سالیانه افراد مجرد بیش از 700/61 یورو و افراد متأهل 000/151 یورو باشد، موظف به پرداخت این نوع مالیات می شوند. در سال 2021 این مالیات برای 90 % مؤدیان حذف گردیده و برای سایر مؤدیان کاهش یافته است.

مالیات آلمان

مالیات کلیسا

افراد عضو کلیسا پروتستان یا کاتولیک در آلمان موظف به پرداخت این نوع مالیات ها هستند. این مالیات حدود 8-9 درصد از درآمد ناخالص افراد می باشد. اشخاصی که عضو کلیساها یا معابد در آلمان نباشند، موظف به پرداخت این نوع مالیات نخواهند بود.

مالیات بر ارزش افزوده (VAT)

کالاها، اقلام و خدمات غیرضروری در آلمان مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشند که از مالیات های مستقیم به شمار می رود. در سال 2021 میلادی نرخ مالیات بر ارزش افزوده در آلمان 19 درصد بوده است. لازم به ذکر است که نرخ این مالیات بسته به ارزش کالاها متفاوت می باشد. 

سهم تأمین اجتماعی

درآمد های شغلی در آلمان مشمول کمک های اجباری به تأمین اجتماعی می باشد که بیمه درمانی، بیمه بازنشستگی، بیمه پرستاری برای معلولیت و پیری و بیمه بیکاری را تأمین می نماید. این پرداختی ها معمولاَ به صورت 50 -50 میان کارفرما و کارمندان تقسیم می شود. در مجموع حدود 20 الی 22 درصد از حقوق به سازمانهای تأمین اجتماعی پرداخت می گردد.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

مالیات در آلمان مالیات در آلمان
میانگین امتیاز 1 /5 از 2 کاربر

نویسنده

تیم تحریریه raazgo

تیم تحریریه raazgo

سازمان مشاوره ای مهاجرتی راز با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در امور مهاجرت و با همکاری مجموعه‌ای از بهترین متخصصین مهاجرتی تشکیل شده است. این گروه با شبکه گسترده‌ای از مجموعه های مهاجرتی همکاری می‌کند و می‌تواند تمامی نیازهای شما را در زمینه مهاجرت برآورده کند. تمامی اعضای سازمان مهاجرتی راز اصول اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را وظیفه همیشگی خود می‌دانند.

فرم درخواست مشاوره

نظرات (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

مشاوره رایگان